Oudjaarsdag in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu Oudjaarsdag in Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu

Oudjaarsdag in Luang Prabang

Door: Gerard van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Gerard

01 Januari 2016 | Laos, Luang Prabang

Oudjaarsdag in Luang Prabang

Ik heb het een en ander in te halen merk ik! mijn laatste verslag ging over Tha Khaek! Daarna zijn we naar de hoofdstad Vientianne geweest! Het is de hoofdstad maar dat merk je niet echt! De eerste echte hoogbouw wordt momenteel pas gebouwd waardoor de stad dus aanvoelt als een mooi groot dorp! Er valt hier niet heel veel te zien ook behalve de nog duidelijk aanwezige franse stijl van bouwen die gebruikt is welke je door heel Laos eigenlijk wel tegenkomt. Wel heb ik er heerlijk ijs op waaronder whiskey smaak die erg goed was! Ook hebben we een begrafenis gezien van waarschijnlijk een belangrijk iemand. Hierbij werd een open wagen gebruikt die door heel veel monnikken werd voortgetrokken!

Vanuit Vientianne zijn we door gegaan naar Vang Vien! Dit staat bekend om drank, drugs en tuben! Tuben is het op een opblaasband de rivier afdrijven en langs diverse barretjes en cafeetjes die aan het water liggen stoppen om te drinken! In de afgelopen jaren zijn diverse toeristen hierbij omgekomen doordat ze bezopen en onder invloed van drugs het water in gaan of springen! Zeker nu in het droogseizoen waarbij het water laag staat iets wat je beter niet kunt doen! Het enige wat we gemerkt hebben van deze wereld is dat er overal door tuk tuk chauffeurs drugs wordt aangeboden wat overigens in heel azie gebeurd! Verder is Vang Vien heel erg westers ingericht! Echt een stukje niet Laos dus! De natuur rondom Vang Vien is wel schitterend! We heben lekker rondgerednen op een brommertje ook hier en kwamen schitterende bergen dalen tegen! De bergen waren tot meer dan 2000 meter hoog soms!! Opnieuw zonder ongelukken gereden!!!

Vanuit Vang Vien doorgegaan naar Luang Prabang. Hier zit ik nu al een week lekker relaxen, eten, wifi gebruiken om foto's te uploaden en filmpjes te downloaden! In de rest van Laos ging dit verschrikkelijk traag maar hier is het internet eindelijk weer normaal! Hierdoor ook normaal kunnen skypen met thuis tijdens kerst, gelukkig! En toen jullie smiddags aan de gourmet zaten was ik aan t BBQ met als afsluiting zoveel ijs als we wilde, PRIMAAAA!!!! Maar toch anders dan thuis uiteraard! Geen kerkdienst, geen kerstliederen meezingen, geen All You Need is Love (echt heel jammer haha ;p) en behalve wat kerstversiering viel er weinig te vieren helaas! Gelukkig hebben we internet nog om zo het kerstfeest binnen te halen!

In Luang Prabang hebben ze de mooiste watervalle van Laos en misschien wel van azië! Helaas scheen de zon op de dage dat we ze bezochten niet! Beide watervallen ontspringen in de bergen! Daarnaast zit er in de rotsen een goedje wat bij licht en helemaal bij zonlicht het water blauw doet kleuren. Doordat het water ook nog eens helder is maakt dit schitterend om te zien! Naar 1 van de twee watervallen zijn we wezen fietsen!!!! Jaaaa ik ben ook nog actief bezig geweest! En dat heb ik geweten ook, al weken niets anders gedaan dan zitte op brommer of bus of tuk tuk zorgt voor een hoop lui zweet!!!! De heenweg van 18 km door de bergen was pittig maar dit kwam omdat het voornamelijk omhoog ging! Alleen de laatste 5 km was behoorlijk bergje af! Terug betekende dit eerst een stuk lopen gewoonweg omdat het te steil was maar daarna ging super snel omdat alleen bijna naar beneden was. Binnen no time waren we terug in het dorp! Heerlijk actief dagje uiteindelijk!

Verder hebben we hier in de het dorp de lokale koepelduin opgeklomme, deze ligt midden in het dorp en heeft iets van 300 treden (ietsje meer dan die van ons denk) en bovenop staat een tempelje ipv een bunker! Hier de zonsondergang bekeken met nog 300 andere mense dus was druk op dat kleine puntje! Maar wij ware redelijk op tijd dus had een redelijk plekje!
Een dag later heb ik gewoon aan de rivier bijna alleen gezete tijdens de zonsondergang en dat was uiteindlijk nog een stuk mooier ook al speelde het weerbeeld hierin ook wel een rol!

Vanochtend om 5 uur opgestan voor de zonsopgang op diezelfde koepelduin! Ik was een van de weinige deze keer, waren misschien een handvol mense! Helaas was er net teveel bewolking waardoor de zon maar twee keer de wolken een beetje kon doen verkleuren maar al met al was het het wel waard! En dat op oudjaarsdag!!

Wat ik vanavond ga doen weet ik nog niet eens! Waarschijnlijk ontmoet ik nog wel iemand om het te vieren!

Morgenavond reis ik dan weer door naar Thailand en heb ik mijn volledige visa gebruikt voor Laos! Een land met schitterende natuur en watervallen heel kort gezegd!!!

LY MY XXXXX

  • 01 Januari 2016 - 11:06

    Pa:

    Gelukkig Nieuwjaar Geer en gefeliciteerd met je zus die vandaag 23 jaar is geworden.

    Volgens mij vind je het jammer dat je Laos moet verlaten, maar aan alles komt een einde.

    De honderden foto's op Flickr over Laos zijn geweldig om te zien. Wat een mooie natuur.

    Veilige reis naar Thailand.

    Groet, pa

  • 01 Januari 2016 - 11:22

    Gerda Van Rijn:

    Lieve Gerard,

    Allereerst wens ik jou een gezegend nieuw jaar toe. In gedachten een dikke knuffel erbij!!!
    We bidden of God jou in dit nieuwe jaar wil sparen en hopen dat je iedere dag Zijn liefde en nabijheid
    mag ervaren. We hopen ook dat je weer veel andere mensen mag ontmoeten en waar je misschien wat
    voor mag betekenen!!
    Je verlaat weer een prachtig land, alleen van die drugs enzo klinkt helaas minder. Maar schijnt daar dus
    gewoon te zijn??
    Ook de foto's zijn weer prachtig.
    3 maanden ben je al weg. De tijd gaat snel, maar ik mis je iedere dag. Maar nu kan ik zeggen, waarschijnlijk
    tot volgend jaar!

    Ik houd van je!!!
    xxxxx mama

  • 03 Januari 2016 - 14:33

    Je Allerliefste Oudste Zus:

    Ha Broertje, haha, kzie en hoor je denken maar af en toe zeg ik dit maar hoor!! Je blijft toch m'n broertje!! ;-)

    Nou broer allereerst voor de derde keer ;-) de beste wensen voor 2016. Dat je maar nog meer moois mag zien en ontdekken en dat je nog meer lieve mensen mag ontmoeten en idd wat ma zegt: je wat voor mensen mag betekenen!!

    Wat gaaf dat ze daar een een coepelduin hebben, toch nog iets Kattuks daar, klinkt iig goed!! :-) En je gaat ook gewoon om 5 uur je bed uit, vind ik ook knap en Roon al helemaal denk. We gaan zo je foto's bekijken dus ben benieuwd, wat voor prachtige plaatjes je weer geschoten hebt.

    Nu op naar Thailand waar je ondertussen heerlijk zit te relaxen zoals we zagen net!! Haha lekker van genieten hoor!! Ben benieuwd of je al mensen hebt ontmoet daar? Wie weet wel weer Nederlanders!!?

    Geer de groetjes weer, ook van Ronaldo, Marcus en Julius en een dikke knuffel van mij!!! Tot snel weerrrrr!! :-)

    Je allerliefste oudste zussie XXXX



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 02 Okt. 2015
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 6766

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2015 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: