Bolaven Plateau (Pakse) en Tha Khaek UPDATE - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu Bolaven Plateau (Pakse) en Tha Khaek UPDATE - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu

Bolaven Plateau (Pakse) en Tha Khaek UPDATE

Door: Gerard van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Gerard

19 December 2015 | Laos, Vientiane

Bolaven plateau (Pakse)

Na de avonturen in Don Det reizen we af naar Pakse! Pakse zelf is gewoon een dorp met net zoveel inwoners als groot Kattuk. Verder valt een niets te doen al is het ziekenhuis hier wel populair bij ons! Alhoewel, populair is uiteraard het verkeerde woord maar sowieso Tjebbo moest er 2x heen voor zijn oog infectie en ook ik ben vandaag (14 december) weer is lang een dokter gegaan ivm een rare roodachtige streep die van een wondje afloopt! Onder me voet zat er zeer ernstig jeukende bultje! Dit bultje had ik voordat we aan de loop op het plateau van 3 dage begonnen opengeperst! Toen ik de dertiende december terug keerde in Pakse zag ik een roodachtige streep die begon bij de plek waar het wondje zat! Meestal niet een goed teken! Ik naar een privékliniek. Ik werd gebracht door de eigenaresse van het guesthouse waar ik verbleef! Toen we daar binne kwamen begon ze te praten met een vrouw die daar zat! De vrouw de plek laten zien en ze concludeerde dat er niet veel loos was en zou wel over gaan! hmmmmm, ik was niet echt overtuigd laat maar zegge!! De vrouw zou ook een dokter zijn zei de eigenaresse van de guesthouse dus ze weet waar ze het over heeft! Ik wilde een second opinion dus na een ontbijt gegete te hebben same met Tjebbo naar ons favoriete International .......... Clinic toegegaan! Daar een zeer begaafde!!!!!! dokter gezien die nauwelijks Engels sprak! Hij vroeg of het misschien een insectenbeet is geweest en of ik op de 4000 eilanden was geweest! De eilanden Ja, insectenbeet goed mogelijk! Hij denk aan Mycosis! Dus ik krijg weer een soort van antibioticakuur denk van 7 pille en een zalfje dat ik op de plek moet smeren. Ook mag ik niet zwemmen wat ik juist al 2 dage aan t doen was in de rivier tijdens de Loop !
Dat was dan eve een update over onze gezondheid!

Maar nog niet helemaal. Dit verhaal had ik 3 dage terug al wille uploaden maar dat lukte toen niet. Momenteel zit ik in Vientiane de hoofdstad van Laos. Hiervoor zate we in Tha Khaek waar nog een loop hebben gedaan door de bergen! Deze hebben we een dag eerder gestopt omdat ik weer naar een ziekenhuis wilde omdat de plek toch verder is gegaan.
Dus vandaag 20 december weer een dokter gezien die in ieder geval wat meer Engels sprak. Maar ook deze gaf de indruk niet echt te wete wat ik mou had. Ze heb uiteindelijk de plek enigszins schoongemaakte, dus onder de huid met een naald! Voelde er nauwelijks wat van hoor! En ik heb een nieuwe antibiotica kuur gehad omdat ze denkt het het om een parasiet gaat!

Nu een stuk over de Loop in Pakse! Een rondrit door de natuur in Laos om precies te zijn in het Bolaven Plateau! Een natuurgebied met een aantal fantastische watervallen!! Eerst doen we eenn dagje naar een tempel in Champasak! De tempel zelf is niet heel bijzonder maar ligt schitterend tegen een berg aan/op! Voor het gebied ligt een mooi meertje waar ik echt geweldige reflectie foto's kon maken van de bergen!!
Dit was ook de eerste dag op een schakel brommer. Al hoeft er niet veel geschakeld te worden want je tijd weg in zen 3 en gas los en door naar zen 4. Hoef niet eens koppeling in te drukken. Alleen bergje op moet er af en toe terug geschakeld worden maar het is zoooo simpel. Dus de driedaagse loop moet geen probleem zijn op deze semi automatische schakel brommer!
De volgende ochtend begin ik aan de loop. Tjebbo heeft nog teveel last van zijn oog en gaat niet mee. Ik rij met 4 andere jongens mee waarvan ik er 1 al op het eiland ontmoet had! Deze heren nemen alleen de route anders dan ik van plan ben. Tijdens een koffiepauze ontmoet ik twee Duitsers. Zij zijn te ver doorgereden en willen dezelfde route doen als ik. We besluiten eerst en stuk terug te rijde en de route te vervolgen. Tjebbo had ondertussen late wete dat hij ook onderweg was naar de eerste waterval en op het moment dat wij bij die waterval aankomen zit hij al te wachten. Met zen vieren vervolgen we de route door niet heel bijzonder gebied! Dit was al bekend bij ons en daarom dat wij dit stuk van de route ook eerst wilde doen. Aan het eind van de middag, vlakbij een dorpje waar we wille overnachten is nog 1 waterval. Als we daar aankomen staan we op een hoge rots waar een klein stroompje naar beneden donderd! Ook al is de waterval zelf maar heel klein mede omdat het nu dry season is, is het uitzicht wel groots. Ook het kijken naar beneden is een hele uitdaging! Om bij de waterval te komen moesten we een trap aflopen! Niets bijzonders en was ook niet ver ofzo maar doordat we de hele dag op de brommer hadden gezeten leken onze benen wel pap! En als je dan over de rand wil kijken van de waterval met knikken de knieën terwijl je bene trillen....... hahaha dat is spannend!!!!! De waterval was denk iets van 40-50 meter hoog! Dan door naar Tad Lo waar we gaan slapen! Ook in Tad Lo is een mooie waterval die savonds gedeeltelijk verlicht is! Ook hier met een langere sluitertijd mooi foto's gemaakt! De volgende dag besluit Tjebbo toch weer terug te gaan omdat zijn oog niet beter gaat en hij weer de dokter op gaat zoeken! Ik rij door met de Duitsers om de grote loop te doen! Ook deze dag is nog niet heel bijzonder. Het is voornamelijk rijden en aan het eind hebben we nog 1 waterval. Dan snel voor het donker naar onze overnachtingsplek waar we in een tent gaan slapen! De volgende ochtend, dus de derde dag van de loop zou het mooiste stuk worden volgens degene waar we de scooters gehuurd hebben! En hij had gelijk! Al vrij snel rijden we vanaf onze slaapplek eindelijk de bergen in! Al gauw komen we een waterval tegen die schitterend is! Veel water dat ver naar beneden valt! Machtig Mooi! We rijden verder naar de volgende waterval. Opnieuw een hele mooie waar ik zelfs bovenaan de waterval kan staan en foto's kan make! Klinkt gevaarlijker dan het is hoorrrr, het is dry season dus de riviertjes staan laag waardoor je makkelijk over de waterval heen kan lopen! Daarna zien we nog 1 waterval en toen liep het tege zonsondergang aan! Dus de laatste 30 km gas gegeven. Onderweg een fantastische rode zonsondergang (achter de berg) gezien! Deze laatste was dag van de loop bestond uit watervallen bekijken, en we hebben ze niet eens allemaal gezien! De laatste was overigens 120 meter diep...!!!!! Maar deze laatste dag was zeker de beste van de drie! Als mensen alleen de kleine loop doen zoals Tjebbo gedaan heeft missen ze wel echt het mooiste uit dat gebied! Ik dus gelukkig niet!
Bij de eerste waterval van deze laatste dag beslote de Duitsers omlaag te kluitere! Er was een soort van pad maar omdat we nog niet ontbeten hadden voelde ik er nog niet veel voor!! Ja mam en ma ik ben wel verstandig hé! Dus hun naar benede en ik ging me Japanse puzzel maken en besloot om de dienst van Paul Visser op Dankdag te luisteren. Het moment dat ik bij die waterval aankwam had ik al zoiets van WOW, dit is mooi en wat ben ik dankbaar dat ik hier sochtens vroeg op weer een nieuwe dag mag staan om dit moois te zien! En ik ga zitte om te puzzele met uitzicht op de waterval en ik start de dienst en welk vers werd er als eerst gezongen....??? Dat is de quiz van deze week!!! :)!!! Degene met het juiste antwoord krijgt een privé Skype met mij hahaha!! Ken je het misschien nog herinnere mam ;)
Vandaag rijde we overigens naar Tha Khaek of zoiets! Ook hier schijnt het heel mooi te zijn dus misschien wel weer zo'n loop van een paar dage! Ik denk dat voor Laos we het maximum van ons visa gaan gebruiken, dus de volle 30 dagen! We zijn hier nu al 10 dage en we gaan nu las naar onze derde bestemming. Nu neme we ook wel wat meer tijd en we hebben onze doktersbezoek maar naast dat valt er hier ook wel veel mooie natuur te zien! Helaas zien jullie slechts beperkt foto's doordat de upload snelheid in dit land gewoon heel laag ligt en mijn foto's van 10mb per stuk gaan gewoon heel traag! Al dit moois dat ik zie krijgen jullie ook te zien maar jullie hebben eve wat meer geduld nodig! Sowieso maak ik nu wat meer ook foto's met mijn telefoon zodat ik die direct door kan zetten op facebook en whatssapp!

Hier eindigde me eerste verhaal maar nu zal ik ook gelijk maar wat vertelle over de loop in Tha Khaek.
De eerste dag van die loop was heeeerlijk warm weer tot ongeveer eind van de middag. Toen verdween de zon achter de wolken en werd de wind die de hele dag al fors waaide koud! Voordat we weg reden uit Tha Khaek had ik op de kaart gezien dat er best wel een aantal hogere bergen in het gebied lagen (circa 1000 meter) dus besloot nog snel met dikkere trui mee te nemen! Verder had ik 2 overhemde en een vestje en twee afristbroeken en oma's gebreide sokken! Dit allemaal aangehad (ja zelfs de gebreide sokken in sandalen XD) en zelfs toen had ik het nog ijskoud. Het zijn ook allemaal dunne laagjes dus ja.... Ook de volgende dag was het ijskoud op de brommer!! Maar niemand heb iets gezegd over die mooie sokken! En die hielde me voeten trouwens ook gewoon warm (goed gedaan oma xxxxx) !!!!Tijdens die dag moesten we ook iets van 20 ki!ometer over een stuk weg wat nog aangelegd werd. Oftewel we reden over een lekker stuk ofroad weg. Gelukkig maakte ze de 'weg' ook nog eens nat waardoor de rots gedeeltes ook nog eens spekglad werd, heeeeel prettig!! We zagen zelfs locals onderuit gaan!!!! Gelukkig zijn we beide niet omgegaan! Wat best knap genoemd kan worde als je hoort hoeveel mensen er hier in Azië al onderuit zijn gegaan! Ik kan me niet echt voorstellen waarom het zoveel gebeurd want als je gewoon rustig aan doet en je aanpast aan de omstandigheden kan je op zich niet veel gebeure! Maar goed een ongeluk zit in een klein hoekje!
De natuur in dit gebied was wel heel mooi! Waar het in Pakse vooral om de watervallen ging gaat het hier echt om de uitzichten! Omdat ik dus naar de hoofdstad wilde voor een dokter bezoek hebben de route een dag eerder beëindigd. We wilde de zelfde route terug doen omdat het laatste gedeelte van de loop alleen maar snelweg is maar omdat we dus eerder terug gingen hebben we dus toch maar de snelweg gepakt. Gemiddeld 60-70 op een brommer!! Klinkt voor mama waarschijnlijk niet prettig!! En dat met alleen maar een korte broek en shirtje op een brommer :ss! Maar de wegen zijn goed dus.....ik doe zelfs op die snelheid echt nog wel voorzichtig!!!!

Afrondend ga ik morge nog maar weer eve naar een ander ziekenhuis omdat ik voor de zekerheid nog wel eve een bloedonderzoek wil late doen! En ik eigenlijk gewoon nog een soort seconden opinion wil! Oftewel word vervolgd.....

UPDATE
Vanochtend dus indd nog eve naar een ander ziekenhuid geweest. Daar zei de dokter dat het indd om een parasiet gaat die zich een weg door mijn lichaam eet! Klinkt niet echt prettig maar ik voel er niets van behalve af en toe jeuk. Ik liet hem de medicijnen zien en hij gaf aan dat het de verkeerde waren. Hierop de juiste medicijene gehad. Vanavond moet ik 4 pilletjes in nemen en dat zou de parasiet moeten doden! De parasiet had na 1 of 2 maande ook wel uit zichzelf doodgegaan maaruiteraard liever gister dan vandaag! Het lijkt het dus op dathet meevalt en met de pilletjes zou hij of zei snel dood moeten zijn!!

LY MY XXXX

  • 19 December 2015 - 19:29

    Pa:

    Hoi Gerard,
    Waardeloos van die plek onder je voet. Belangrijk voor een second opinion, zodat je te weten komt of het wel of geen bloedvergiftiging is.
    Hopelijk gaat het met Tjebbo ook weer wat beter!
    En zien we de foto's van Laos snel op Flickr.
    Zojuist ome Bert weer blij gemaakt, hij kan al je foto's gaan bekijken wat in eerste instantie niet lukte.

    Denk aan je veiligheid en we skypen binnenkort weer!
    Tot horens, Pa

  • 24 December 2015 - 13:51

    Tante Annie:

    Hai Gerard,
    Van je vader heb ik alle reisverslagen gekregen. Onwijs leuk om te lezen allemaal!
    Ik leef met je mee! Voor dit berichtje heb ik even wat hulp gehad, aangezien ik niet zo goed ben met internet! Maar voor de rest van de verslagen hoop ik dat je vader mij weer alles wil laten zien.
    Heel veel plezier nog en de koffie met koekjes van Guytjes staat klaar!

    Groetjes van Tante Annie

  • 30 December 2015 - 21:53

    Janna:

    Hallo Gerard,
    Ben weer helemaal "bij" met het lezen van je verslagen, jammer van de parasiet die bij je op bezoek is, maar ook die zal wel weer vertrekken ! Probeer ook het eten zoveel mogelijk in je lijf te houden. Maar verder geen grappen, we zijn hier bezig met oliebollen bakken en sluiten het jaar 2015 af. We wensen je voor het nieuwe jaar veel gezondheid , plezier op je reis en bovenal Gods Zegen toe ! Groetjes Huig en Janna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 02 Okt. 2015
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 6761

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2015 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: