Don Det 4000 islands (geupdate) - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu Don Det 4000 islands (geupdate) - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu

Don Det 4000 islands (geupdate)

Door: Gerard van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Gerard

07 December 2015 | Laos, Don Det Tok

Don Det, 4000 eilanden

Vanuit Cambodja, Siem Reap, reizen we dus Laos. Om half 7 moesten we klaar staan. Voordat we opgehaald werden was het uiteindelijk half 8, ach ja zo gaat dat!! We zouden er iets van 7 uur overdoen. Dat was echter tot de grens, uiteindelijk waren we op het eiland toen de zon onder was. Dus bij elkaar toch weer 12 uur gereist. Maar de rivierdelta hier ziet er echt schitterend uit! Althans het gedeelte dat we zagen op de weg naar het eiland toe!
De volgende ochtend zaterdag 5 december hebben we een fiets gehuurd en over het eilandje gefietst. Het eilandje is klein echter als je zadel los schiet en dus achterover staat duurt ook de rit op klein eilandje relatief lang. We konden ook de brug over naar het andere eiland maar dan moesten we betalen en we zouden een dag later een kayak tour doen en dan zouden we al naar de waterval op dat eiland toegaan! Dus met zadelpijn rijden we rustig het eilandje rond! Die avond eten we bij Jasmims Restaurant, een indisch Restaurant met heerlijke curry!! De volgende ochtend zitten we om half 8 aan het ontbijt, alleen een pannenkoek met banaan en een beetje koffie, in het restaurant waar we de kayak tour geboekt hebben! Uiteindelijk zitten we pas omstreeks 09.30 uur in de kayak! Laos is net zo als de rest van Azië!! We kajakken denk iets van een uur of langer over de rivier door leuke stroomversnellingen! We slaan slechts 1 X om door dat ik naar rechts stuurde ipv links! Ach klein foutje!! En dit was de eerste X dat ik stuurman was in een kayak! Als stuurman heb je in de kayak best een belangrijke positie omdat je in de positie zit waarbij je dus voorkomt dat je de kant in gaat of schuin op de stroomversnelling terecht komt en dan dus omslaat! Aangezien dit dus de eerste keer was moest ik nog eve wenne hoe het stuurman zijn werkt! Gaandeweg het kajakken ging dat wel steeds beter! Ben denk zelfs het wel goed :)! Op een gegeven moment moest de gids halverwege een snelstromend stuk een soort hekwerk open doen! Wij konden nog op tijd naar de kant komen maar de kayak met 2 andere NL jongens lukten dat dus niet. Door ook nog een stuurmansfout kwam de kayak in het hekwerk terecht ipv door de opening! Een van die jongens moest nog zijn hoofd opzij houden om niet door een stuk hout geraakt te worden! Vervolgens kapzijsde de kayak. Door de kracht van het water en doordat de kayak tegen het hout werd gedrukt brak het halve houtwerk af, oepss! De jongens hadden niets al miste een wel allebei zijn slippers! Vlak daarna stopten we om naar de watervallen te lopen! Na vervolgens een wandeling van een half uur door de jungle, waarbij ik nog een slang weg zag kruipen, kwamen we aan bij de watervallen! Dit was wel een mooie grote machtige waterval! Het was niet 1 waterval maar meer een gebied waarbij vanuit diverse kanten het water samenkwam en op verschillende plekken met veel geweld naar beneden kwam donderen! De watervallen waren niet heel hoog maar het geweld en het geluid maakten dit tot de mooiste waterval die ik tot nu toe tegen ben gekomen!! Daarnaast zorgden de mooie strak blauwe lucht voor een schitterend aanzicht van de natuur hier!! Helaas had de gits een beetje haast wat verbazingwekkend is aangezien men altijd later begint dan men zegt!! Vervolgens terug naar de kayak waar ik met een aantal andere NL kan praten. In onze groep zitten nog 5 andere NL. Sinds ik in Laos ben heb ik nog niet zoveel NL gehoord! Van de kayak groep was dus 1/3 Nederlands en dat aan de andere kant van de wereld! Na de wandeling terug naar de kayaks gaan we eerst wat eten en vervolgens weer verder in de kayaks! Weer een aantal leuke en spannende stroomversnellingen gedaan maar het sturen gaat me nu vrij gemakkelijk af! Vervolgens we gaan we de Irrawdaddy dolfijnen opzoeken. Dit is een zeldzame en bedreigden dolfijnen soort in de Mekong rivier en nog op een aantal andere plekken! Door vervuiling en bouwen van dammen exc. zijn er nog maar weinig dolfijnen over helaas! We hebben geluk vandaag en zien er een aantal op enige afstand voorbij zwemmen en horen ze ook geluid maken! Las later las ik dus hoe bedreigd deze dierensoorten is wat het des te bijzonder maakt dat ik ze in hun natuurlijke omgeving heb zien mogen zwemmen! Ondertussen zijn er wel al diverse programma's gestart om deze mooie en bijzondere diersoort niet te laten verdwijnen! Na het dolfijnspotten rijden we terug naar de pier op het vaste land! Daar worden de kayaks weer uitgeladen en mogen we tijdens de zonsondergang terug kajakken naar ons eiland. Ongeveer halverwege heb ik het idee dat er iets niet klopt! We moeten veels teveel corrigeren om de kayak in balans te houden! En niet veel later slaat de kayak indd om. Daar lig ik dan, tijdens een prachtige zonsondergang, in het water naast een lekke kayak!! Ik besluit om te gaan zwemmen en Tjebbo gaat op de kayak zitte en kan hem enigszins in balans houden. Terwijl ik in het water lig heb ik ook eve last van me heup, door het hele dag in de kayak zitte heeft me linker heup eve geen zin om wat te doen. Gelukkig heb ik een zwemvest aan en hoef ik me niet vast te houden aan de kayak! Na ongeveer een kwartiertje zwemmen komen we in een stuk met snel stromend water terecht. Vlakbij is een klein eilandje die ik na eve flink aanzette weet te bereiken! Ook Tjebbo weet de kayak op het strandje te krijgen! Al snel komt er een bootje aan die ons aan boord neemt en de kayak op sleeptouw! Binnen een paar minuten zijn we dan terug bij ons eilandje! Uitgeput loop ik naar ons bungalowtje en heb daar een goed uur nodig gehad om weer op adem te komen. Daarnaast had ik ook gewoonweg te weinig gegeten voor zo'n intensieve dag dus ook dat zorgde ervoor dat ik nog eens extra vermoeid was en het herstellen langzamer ging! Er zat gewoon geen energie meer in me lichaam! Na 2 stickers, chips, cola, koekjes enz en dus een uur rust ging het weer goed! Op naar Jasmims Restaurant waar we nu al voor de derde keer gaan eten! Deze avond heeft hij of het eten extra pittig gemaakt of ik heb nog last van de uitputting maar de specerijen zetten me mond in brand en na elke hap ete heb ik water en een paar minuten pauze nodig! Op zich ben ik wel wat pittig gewend maar vanavond eve niet! Daarna nog eve wifi opgezocht en gauw naar bed na deze vermoeide en spannende dag!! We besluiten om nog een extra dagje te blijven om onze spullen te laten drogen en even niks te doen! Sharon, Ilse en Koos, drie nl dje we op de kayak tour hebben lere kennen zitte in een ander guesthouse vlakbij. We besluiten om bij hen te verblijven in ons eige bungaloowtje. Er zaten toen dus 5 nl in 3 bungaloowtjes op een rij. De hele dag niks gedaan en aan het eind van ce middag voor de zonsondergang zijn we naar een restaurantje gegaan om de zonsondergang te zien en een beetje te kaarte en een biertje drinke! Het kaarten is niet gelukt omdat we eigenlijk 3 uur lang gezellig hebben zitte kletsen. Met name onze eige nl ete en producten zijn hierbij tot in detail besproken :), (oude kaas, frikandellen, kroketten, pepernoten, poffertjes, vla, stroopwafels enz....). De zonsondergang was mooi en met name de lucht na de zonsondergang was mooi! Gelukkig was me camera nog heel om daar een foto van te kunnen maken! Toen ik me camera pakte en de lensdop eraf haalde viel er opeens glas uit! Gelukkig was het alleen de UV lens die was gebroken en de lens zelf was onbeschadigd! Maar het was natuurlijk wel eve schrikken! Waarschijnlijk zal dit gebeurd zijn tijdens de kayak tour en toen we om zijn geslagen. Zonder UV lens reizen we dinsdagochtend 8 december weer verder naar Pakse! Daar zullen we denk een brommertje huren en wat rond gaan rijden! Daarna door naar Tha Keak of zoiets om waarschijnlijk een loop te gaan doen waarbij je een route aflegt per brommer voor een paar dagen! Misschien dat Sharon ons daarbij nog komt vergezellen.

De kayak tour is nu de tweede activiteit na Dalat waar we de Canyoning tour gedaan hebben en opnieuw ging er iets niet helemaal goed, gelukkig zonder lichamelijke schades deze keer! Hopelijk wordt dit geen trend! Maar Hij reist gelukkig mee!!!!!!!

LY MY XXXX

  • 07 December 2015 - 11:52

    Kneiter:

    Ha die Geer,

    Aan mij de eer om als eerste te reageren? Yes! Het blijft erg leuk om je avontuur te lezen en te volgen.

    Je afsluitingen worden ook steeds mooier:-)haha. Maar ik ben blij dat het goed met je gaat en dat je overal van geniet.

    Doe ze allemaal de groeten in Laos. Dan ga ik weer verder met werken:-(

    Af en toe droom ik even weg totdat ik ook in Laos ben! Zullen we morgen nog ff gaan Kayakken?;-)

    Tot sprekens!!!

    Roon




  • 07 December 2015 - 19:05

    Pa:

    Ik ben afgetroefd, geen eerste, maar ja ik werk hard!!!!!!!!!!!!!

    Wie verzint het, zoveel NL-ers in Laos!! Nooit kunnen bedenken, maar wat een mooie watervallen, zeg.

    Ik ben blij dat je ervaart dat God ook met je meegaat, wees voorzichtig, trek vooral samen met de anderen op en geniet van al het mooie daar!

    Groet,

    Pa

  • 08 December 2015 - 11:10

    Kneiter:

    Ik mis de bitterballen in het rijtje;-)

  • 08 December 2015 - 21:02

    An:

    Quizzzzzzz: wat betekend LY MY (ik weet het, de rest niet

  • 09 December 2015 - 20:15

    Je Allerliefste Oudste Zus:

    Haaai Geer,:-)

    Zal eerst proberen die Quizzz van An proberen op te lossen, al weet ik vanaf verslag 1 wel wat het betekend,tenminste dat dacht ik voor de helft haha. An het betekent Love You, MY of Miss You, whahaha Roon zegt dat het in de familieapp staat maar die heb ik niet, dus heb ik het goed??!! :-)

    Maar Geer wat een avonturen weer. En wat een gruwel is er in bepaalde landen geweest en het is er gewoon nog. Heb er een beetje snel over heen gelezen, want als ik er te diep over nadenk, brrrr.

    Je hebt ons qua uren reizen al dik overtroffen denk. Sjonge jonge, maar je komt gelukkig ook hele mooie dingen tegen en wat leuk de Nederlanders komen ook in beeld. Lekker ff keuvelen in je eigen taaltje en de toerist uithangen, stiekum droom ik mee hoor.

    En dat Kayakverhaal daar heb ik je al voor gewaarschuwd he: Geer doe je voorzichtig!! Antwoord van Geer: 'Ja ma' haha zo lekker herkenbaar.

    Heb je een appje gestuurd via Roon, maar je slaapt nu waarschijnlijk dus dat lees je nog wel. Moeten ff de Skype testen, misschien zondag tussen de middag dan is Roon de hort op en ben ik misschien gewoon thuis en anders ben ik in Kattuk;-)

    Nou broer, genieten he en voorzichtig doen he!!!;-)

    Groetjes en een dikke knuffel van mij:-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 02 Okt. 2015
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 6749

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2015 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: