Phnom Phen Killing Field - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu Phnom Phen Killing Field - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu

Phnom Phen Killing Field

Door: Gerard van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Gerard

30 November 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Phnom Phen

Vanuit Sihanoekville rijden we in een paar uurtjes naar Phnom Phen. Dit is de hoofdstad van Cambodja. Het lijkt echter meer op een groooot dorp dan een stad. Het is voornamelijk huisjes langs de weg en alleen echt in het centrum is wat meer hoogbouw wat je van een stad gewent bent. Verder wordt er heel veel gebouwd. Bij aankomst worde wel al opgewacht door meer dan genoeg tuk tuk chauffeurs die ons wel ergens heel wille brengen. Uiteindelijk krijgen we een guesthouse aangeboden voor 5$ per nacht. Naast de officiële munt de Cambodjaans Real is de dollar waarmee er voornamelijk betaald wordt door ons in Cambodja. Hoe dit precies zit moet ik nog proberen ergens te achterhalen! De volgende dag checken we gelijk weer uit dat guesthouse omdat we bij 2 dames kunnen slapen die we ontmoet hebben op de eilanden. Tammy uit Zuid Afrika en Gabrielle uit Polen. Beide zijn werkzaam als lerares Engels in Phnom Phen! Voordat we naar hun appartement gaan zullen we eerst de Killing Fields en de S21 Prison bezoeken. De Killing Fields is er 1 van de vele die door heel het land zijn verspreid. Deze in Phnom Phen is echter de voornaamste en hier staat ook het belangrijkste herdenkingsmonument!
Pol Pot is de leider van de rode Khmer die verantwoordelijk is geweest voor het uitmoorden van ongeveer een kwart van zijn bevolking DOOR haar eigen bevolking. Veel keus hadden de mensen niet. Iedereen die in de ogen van de Khmer ook maar een bedreiging was werd vermoord. Iedereen moest de steden uit en gaan werken op het land opdat het land zelfvoorzienend zou worden in haar eigen rijstproductie. Mensen die gestudeerd hadden werden al snel als bedreiging gezien omdat die slimmer waren dan de rest en de kans was dus groot dat je dan in werkkampen terecht zou komen en vervolgens op een van de Killing Fields. In totaal werden ongeveer 3 miljoen mensen vermoord!! De wijze waarop was niet met kogels want die waren te duur. Dus voornamelijk de werktuigen die men dagelijks op het land gebruikte werden voor het moorden gebruikt.
Vanuit de S21 gevangenis (waar we na de Killing Fields heen zijn geweest) werden de gevangen (geblinddoekt) snachts in vrachtwagens naar het Killing Field, dat buiten de stad ligt, gebracht. De gevangen werd verteld dat men naar een nieuw onderkomen werden gebracht zodat men rustig zou blijven. Eenmaal aangekomen op de Killing Fields werd men naar open graven gevoerd, nog steeds geblinddoekt, en werd men op diverse wijzen van het leven beroofd. Tijdens het moorden werd er op de Killing Fields communistische muziek afgespeeld om te voorkomen dat mensen buiten het ommuurde Killing Field wisten wat er zich afspeelde!
Het lopen over het Killing Field is heel apart. Des te meer omdat je nog verspreid over het terrein stukken stof ziet dwarrelen of uit de grond ziet steken van kleding van vermoorde gevangenen. Op sommige plekken waren zelfs stukken bot nog zichtbaar in de grond. Door regen en wind komen hier nog steeds herinneringen aan een inkt inkt zwarte geschiedenis naar boven. Eens in de maand lopen er medewerkers over het terrein om al deze herinneringen een plek te geven op het Killing Field.
Halverwege de wandeling over het terrein komen we aan bij de Killing Tree! De boom is nu versierd met tal van kleurrijke lintjes en armbandjes net zoals de hekken die rondom een aantal massagraven staan. In de tijd van de moorden was deze boom gekleurd in bloed en meer van kinderen!! Dit kan ik niet eens vertellen zonder tranen in me ogen en ook toen ik daar liep had ik tranen in me ogen. Tegen deze boom werden kleine kinderen dus doodgeslagen soms zelfs voor de ogen van hun moeder! Een soldaat pakte het kind bij de bene en .

In eerste instantie was de Rode Khmer een beweging die het land beschermde in het zuid-oosten tegen bendes uit Vietnam. Maar de honger naar meer macht en de idiote gedachtes van Pol Pot zorgde ervoor dat de beweging veranderd in 1 grote moordende bende. Uitgerekend Vietnam kwam het land bevrijden van deze idioot. Om de een of andere reden zijn beide landen niet echt grote vrienden. Sowieso schijnt het nu zo te zijn dat Vietnam stukken land in Noord Cambodja opkoopt voor het verbouwen van producten! Uiteraard verdwijnt dit geld in de zakken van .........
Pol Pot werd verdreven naar de jungle op de grens met Thailand. Het westen, welke geen benul hadden wat er zich hier afspeelde, gaf Pol Pot doodleuk zelfs een tijdelijke zetel in de VN! Volgens het westen was de Rode Khmer namelijk het officiële gezag in Cambodja. Hoe kon men ook weten wat er zich hier afspeelde. Men was nog druk met de koude oorlog bezig. En journalisten waren hier nauwelijks of verdwenen. Er is 1 Zweedse delegatie geweest die uitgenodigd was door Pol Pot. Zij hebben drie wekenlang door een mooi land gereist en zagen alleen maar vrolijke mensen!!! Later toen bekend werd wat er eigenlijk vlak onder hun neus gebeurd was kon men dat uiteraard nauwelijks geloven! De beelden van de Killing Fields waren helaas veelzeggend!! Dit alles gebeurde dus nog maar 30 jaar terug ongeveer!
Midden op het terrein van dit Killing Field staat er groot monument! In dit monument liggen van een klein gedeelte van de lichamen de schedels en grootste botten van het lichaam! Op de schedels is onderzoek verricht en door middel van kleine gekleurde stickers is af te lezen hoe de persoon omgebracht is maar bij sommige schedels is een sticker niet eens nodig! Een misschien gruwelijk monument maar dan is dit en al die andere Killing Fields verspreid door Cambodja net zo gruwelijk! Dat dit als lesstof mag dienen voor ons als mensheid al betwijfel ik het daar wij als mensheid een geschiedenis hebben van het niet leren van zulk soort gebeurtenissen en er altijd (mensen) zijn die een of ander gruwelijk of afschuwelijk waanbeeld navolgen waarvoor men elke vorm van menselijkheid aan de kant schuift om dat te bereiken!

Na de Killing Fields bezochten we de gevangenis waarvandaan de gevangen dus afgevoerd werden naar het Killing Field. Hier kregen we te zien welke martelmethodes gebruikt werden om gevangen een zogenaamde bekentenis af te laten leggen. Het meest bizarre aan deze gevangenis is nog wel dat dit een schoolgebouw was! Waar kinderen eerst nog wat werd bijgebracht (als het goed is) werd nier nu de maatschappij volledig afgebroken! Kinderen moesten toegeven dat men werkzaam was voor de CIA bijvoorbeeld! Datzelfde geld voor volwassenen. Dat bleef niet alleen bij bekennen maar we zagen volledig uitgeschreven verhalen van rekrutering tot aan zogezegd de acties die men voor de CIA had verricht!
Al met al een deprimerende dag maar wel iets wat je gezien moet hebben in Cambodja omdat dit nog maar zo kort geleden eigenlijk gebeurt is. Toen Gabrielle (de Poolse waar we mochten overnachten) ons later vertelde dat een groot gedeelte van de bevolking nog jong is hadden we pas door dat er inderdaad weinig oudere zichtbaar zijn in de samenleving!

Omdat deze dag toch wel heel bijzonder is met zoveel geschiedenis en gruwel
dit aparte verslag!

LY MY XXXX

• 30 November 2015 - 17:38

Pa:

Als je deze gruwelijkheden met je eigen ogen hebt gezien, besef je pas
    hoe belangrijk het is om in vrijheid te kunnen leven.
    Het is net als in Buchenwald of Auswitsch. De rillingen lopen over je lijf
    aan de gedachten wat die mensen hebben meegemaakt door machtswaanzin
    van enkele duivels.

Erg goed Geer, om ook deze zwarte bladzijde in de wereldgeschiedenis
    onder de aandacht te brengen in een apart reisverslag.

Groet, Pa

• 01 December 2015 - 13:00

Gerda Van Rijn:

Lieve Geer,

Ik heb gisteren de foto's bekeken die bij je verslag horen. Vreselijk om te zien.
    Maar ook dit is geschiedenis van Cambodja wat niet vergeten mag worden, hoe erg het ook was.
    Maar inderdaad als je de geschiedenis verder volgt tot het hier en nu is er niet veel verandert.
    Machtswellust en haat hebben vreselijke gevolgen.

Niets leren van onze fouten is de grootste fout die we kunnen maken.

Laten we elkaar dan wijzen op geloof, hoop en liefde, en de meeste daarvan is de liefde.

Gods zegen en Zijn liefde toegewenst bij het vervolgen van je reis!!

Liefs,
    mama

• 02 December 2015 - 22:21

Huig En Janna:

Hallo Gerard,
    Je maakt heel wat mee op je reis, de vreselijke verhalen van de Rode Khmer, dat is voor ons niet te begrijpen , wij die hier toch in "vrijheid" mogen leven.
    Strijd was er, en zal ook altijd blijven in deze wereld!
    Bedankt voor je kaart, en wandel in het licht met Jezus !
    Groetjes Huig en Janna