Saigon - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu Saigon - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu

Saigon

Door: Gerard van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Gerard

27 November 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Saigon
Na Mui Ne was het de beurt aan Saigon. De laatste stad in Vietnam die ik bezoek.
We worden aan het einde van de middag gedropt in het midden van de stad bij een park. Een park waar behoorlijk wat mensen aan het sporten zijn. Één sport valt wel erg op en dat is een soort van badminton maar dan met een iets wat grotere shuttle en het wordt gespeeld met de voet.
De volgende dag zijn we een aantal dingen in de stad gaan bezichtigen. Zoals het postkanfoor, kathedraal, paleis en het War Remnant museum. Een behoorlijk indrukwekkend museum over de oorlog en de amerikanen. Ondanks dat het heel erg gericht is op wat de amerikanen hebben gedaan. Enigzins ook wel begrijpelijk want tot op de dag van vandaag zijn de gevolgen nog zichtbaar bijvoorbeeld door de gebruikte chemische wapens (agent orange) of door onontplofte bommen. De aantallen die ik voorbij heb zien komen (en gefotografeert heb) zijn ongelofelijk!!!!

De volgende en tevens laatste dag in Saigon en Vietnam zijn we naar een schitterende tempel geweest waar een mix van een aantal gelove werd belede. Het Boedisme en nog twee andere -ismes. De tempel was wel echt schitterend en kleurrijk. Daarna zijn we naar de beroemde tunnels geweest waar in de oorlog de vietnamezen gebruik van maakten. Daar kregen we te horen hoe alles was geregeld en de Amerikanen hen dus nauwelijks te pakken kon krijgen. Daarbij bleek dat de Vietnamezen best wel slim waren!

Savonds hadden we de nachtbus naar Cambodja. Daarmee kwam de reis in Vietnam tot een eind! Uiteindelijk een goeie beslissing geweest om dit land toe te voegen aan mijn reis. Het eten in dit land is doorgaans heerlijk, al is het ook wel is lekker om een dagje geen noedels te hoeve ete! Tevens heeft het land een schitterende natuur, van de bergen met de rijstvelden tot aan de stranden aan toe!! Een kleine 3 weken heb ik dit land mogen bezichtigen en daarin heb ik me geen moment verveeld. Al zal het incident in Dalat me toch wel het meest bijblijven denk ik en Sapa (in de berge bij Chai met haar gezin) en ook de soort van bergbeklimming in Nihn Bihn waar we een schitterend uitzicht hadden op Tam Coc. Daarnaast is ook het scooter rijden een heerlijke manier om rond te reizen en te kunnen genieten van de vrijheid en de natuur!

LY MY XXX

• 27 November 2015 - 19:36

Pa:

Een mooi slot over Vietnam, Gerard.
    Dat museum en die foto's zijn zeeeer indringend, maar werkelijkheid geweest.

Jammer dat je op reis in Cambodja ziek werd, maar gelukkig weer beter ben.
    Eet je sprinkhanen in Vietnam en word je ziek van een paar cashewnoten!!??

Veilige reis verder in Cambodja.

Groet,

Pa