Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gerard Rijn - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Gerard van Rijn

Blijf op de hoogte en volg Gerard

28 November 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja (Kampot, Koh Rong, Koh Rong Samloum)
Woensdag 18 november vertrokken we uit Saigon met de nachtbus naar Cambodja. Om precies te zijn naar Sihanoekville. Daar zouden we eve een paar dagen bij gaan komen. Vooral ik ben na een kleine 2 maande toch wel toe aan een korte break, mede omdat mijn slaappatroon nu niet echt constant is! Althans wel constant maar dan constant tekort!! Eerst echter tijdens de busrit wat proberen te slapen! Dit ging redelijk, niet veel korter geslapen dan in een echt bed! Om een uur of 6 worde we gedropt voor een reisbureautje. Volgens de chauffeur van het busje komt de eigenaar eraan, maximaal 5 minuten! 55 minuten werd het dus eerder. Vervolgens de papieren ingevuld voor het visa voor Cambodja en door naar de grens. In de bus zat ook een isrealier die naar Kampot ging. Blijkbaar ligt dit plaatsje op de route naar Sihanoekville. Sandra was in dat plaatsje ook geweest en gaf aan dat het de moeite waard was! Dus in de bus besloten eerst te stoppen in Kampot. Uiteraard moeten we wel eerst nog eve de grens over ziet te komen. Dit duurde iets wat langer doordat de Israëliër een ander visa nodig had. Hij had echter geen pasfoto bij zich. Met een paar dollar extra en een foto gemaakt met de Iphone van een van de douaniers was dit uiteindelijk ook geen probleem! Op naar Kampot.
Na 2 uurtjes rijde door een mooi landschap komen we aan in een warm Kampot. Eerst maar eve ontbeten want na de burger king de vorige avond ( wat al niet echt eten is) hadden we niet meer gegeten. Vervolgens een guesthouse opgezocht langs de rivier buiten het dorpje. Het dorpje bleek inderdaad relaxed maar voor mijn doen wel erg stil. Ook waren er maar weinig reizigers!
Omdat ons guesthouse buiten het dorp ligt maar gelijk een scooter gehuurd voor 2 dage.
Nadat we onze spullen in het guesthouse hebben gedropt rijden we naar het Secret Lake! Sandra gaf aan dat het daar erg mooi was en gelijk had ze. Het ritje op onze brommers was al leuk. Vooral het gedeelte tussen de rijstvelden door, langs de lokale boerderijtjes was heel gezellig. Niet alleen omdat de weg gewoon een hobbelig verhard paadje is maar ook omdat bijna iedereen naar je lacht en zwaait. Op de een of andere manier voelt het hartelijker dan in Vietnam.
Bij het geheime meer dat niet echt een geheim meer is blijkt het inderdaad heel mooi te zijn. Het is een heel groot meer met een dam. Het verhaal gaat dat in die fundering van de dam lijken zijn weggewerkt. Vandaar het Secret Lake. Heerlijk rondgereden daar en tegen zonsondergang weer terug gereden naar het dorpje. De rit terug was schitterend. De Rijstvelden stonden volop in bloei en de ondergaande zon maakte het uitzicht over de rijstvelden fantastisch!!! Ik moest dus wel regelmatig eve stoppen voor een foto. Nadat Tjebbo zijn brommer een reparatie heeft ondergaan vanwege een lekke band kunnen we eindelijk gaan ete. De chiliconcarne was heerlijk!! De volgende ochtend zouden we vanuit ons guesthouse de bergen in gaan rijden. Daar kwamen we opeens een groot bord tegen met daarop een waterval die vlakbij zou liggen. Het leek ons wel interessant dus wij erheen. Het bleek dat er 2 watervallen waren (1 grote en 1 kleine). Bij de grote waren we op 1 stelletje na de enige. Vanaf de waterval hadden we ook nog een best uitzicht op de vallei. Daarna naar de kleine waterval. En die was ook echt klein maar er lag een mooi klein meertje onder. Ook hier waren we op een groepje lokale jongeren en 2 Duitsers de enigen. Nadat de Duitser in het meertje besloot te gaan zwemmen omdat ook locale dit deden besloten ook Tjebbo en ik om maar eve lekker af te gaan koelen!! We hadden tenslotte geen haast! Daarna heerlijk gerelaxed in een hangmat! Af en toe is reizen ook wel relaxen ;)!!
De volgende dag zouden we dan afreizen naar Sihanoekville en dan de eilanden. Daarvoor moesten we wel even een eerder geboekt ticket om boeken. Ik dacht namelijk op zondag weg te gaan uit Kampot maar dat moest dus zaterdag zijn. Helaas waren de ochtend bussen vol dus zouden we een middagbus moeten nemen. Hierdoor zouden we geen directe aansluiting hebben op een boot en zouden we dus 1 nacht in Sihanoekville moeten overnachten. De volgende ochtend, dus zaterdagochtend bij hetzelfde reisbureau alvast een boot ticket gekocht. Daar bleek dat we opeens toch op een ochtend bus konden plaats nemen zodat we ook direct een boot konden pakken naar het eiland Koh Rong!! Dit uiteraard gedaan! Om een uur of 4 landen we op Koh Rong. Tijd voor vakantie!!! Echter blijkt bij aankomst het internet al niet te werke. Daar ik internet veslaafd ben omdat ik gewoon nog graag contact heb met met name thuis maar ook met andere is dit wel eve wenne en soort van gelijk ook afkicke. Dit duurt uiteindelijk tot de volgens dag wanneer we een taxiboot nemen naar het mooiste strand in dit gebied! En het is inderdaad een schitterend strand waar ook nog maar een handvol toeristen zijn. JBL box aan en lekker liggen, muziekje luisteren en eindelijk ontspannen! Ook het gemis van internet voelt nu niet meer zo erg!!! De volgende dag gingen we naar het kleinere eiland Koh Rong Samloum. Omdat de boot pas om 2 uur ging en ik het zonde vond om dan de volgende ochtend om 10 uur alweer een volgende boot te neme terug naar het vasteland besloten om er nog een nacht aan vast te plakken! Maar goed ook want die nacht hadden we beide een soort van last van voedselvergiftiging! En niet eens van een maaltijd die we gegeten hadden maar waarschijnlijk door een aantal cashewnoten. Ongelofelijk dat je na twee maanden reizen ziek wordt van een paar cashewnoten. Die hadden we gegeten voordat we die eerste avond op het kleinere eiland ergens wat gingen eten. Die avond was heel gezellig met Tim en Maurice, twee NL die bij ons in de dorm sliepen en waarmee we uit eten zijn gegaan. Later voegen zich nog 3 dames bij ons die Tim en Maurice al eerder hadden ontmoet. Een zuid Afrikaanse, een Engelse en een Poolse die ook in nl had gewerkt en dus nog een klein beetje nl kon verstaan. Gezellig wat zitte kaarten tot Tjebbo al vrij snel aangaf zich niet lekker te voelen en dat hij terug ging naar de dorm. Ik had nergens last van dus met de rest nog gezellig wat zitte spelen. Na verloop van tijd zijn we ook terug gegaan naar de dorm. Ik had nog steeds nergens last van en al vrij snel viel ik in slaap. Op een gegeven moment werd ik wakker en voelde direct dat er iets mis was. Uit bed gegaan een naar buiten toe. Zat ik midden in de nacht op het strand. En al vrij snel moest ik overgeven. Gelukkig maar twee keer maar genoeg om een dag later nog last van me keel te hebben. Na het overgeven ben ik op de wc gaan zitten voor me darmspoeling. Elk druppel vocht in me lichaam spoot eruit! Na 5 X was ook dat al voorbij. Later hoorde ik van Tjebbo dat die bijna wel 10x moest overgeven ook al kwam er niks meer uit. Terwijl ik toch wat meer cashewnoten had weggewerkt dan hij (2 handjes en hij 1). Het was ook echt het laatste beetje! Maar dat kan zo'n beetje het enige geweest zijn want het eten die avond was gewoon goed en Tim en Maurice hadden nergens last van! De hele nacht heb ik dus maar op het strand doorgebracht of de wc. Toen het licht werd voelde ik me goed genoeg voor me bed! Ik was zo moe dat ik wel snel in slaap viel. Na een paar uur ziek zijn raak je best wel heel erg vermoeid!! Toen ik wakker werd kreeg Tjebbo van Tim wat pillen. De twee NL zijn broeders in een revalidatiecentrum en hadden dus wel wat handige pilletjes bij zich. Iets ontstekingsremmend, vitaminepillen en nog iets! Ze wisten toen nog niet dat ik ook de hele nacht ziek was geweest. Nadat ik dat vertelde kreeg ik dezelfde pillen. Op zich voelde ik me wel redelijk maar wel slap. Zij zouden die dag naar het mooiste strand van het eiland gaan. Ik wilde daar ook wel heen maar zou even de ochtend afwachten. Ik nam wat fruit als ontbijt en dat duurde lang voordat im het weduwe maar het lukte. Toch voelde ik me niet sterk genoeg voor de wandeling naar het andere strand. Dus die middag maar lekker op ons strand gebleven. Die ochtend had ik nog wel drie X op de wc gezeten maar daarna was de diaree wel over. Savonds een beetje rijst met kip gegete en op tijd naar bed. Die nacht hadden we een best onweers stormpje. Maar ondanks dat wel wat kunnen slapen. De volgende ochtend voelde ik me nog steeds niet echt uitgerust terwijl dat eigenlijk de reden was dat ik naar deze eilanden toe ging. Ondanks dat ik dus graag nog wel had willen blijven toch maar weer terug gegaan naar het vaste land en op de bus gestapt naar Phnom Phen. Tim en Maurice verlieten met ons het eiland alleen die gingen naar Kampot en vervolgens door naar Vietnam!
Uiteindelijk waren de eilanden dus een beetje een teleurstelling mede uiteraard door het dagje ziek zijn.
Ergens anders dus maar weer goedmaken!!

LY MY XXXXX

  • 28 November 2015 - 16:33

    Pa:

    Je weet weer hoe het is om ziek te zijn. Jammer van dat mooie eiland.
    Mooi verhaal. Kan ik weer opslaan en uitprinten voor opa en oma en
    verdere familie, vrienden en etc. Ik heb een handig boekwerkje gemaakt met
    al je verslagen erin.Rust lekker uit en op naar het volgend avontuur!

    Groet, Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 02 Okt. 2015
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 6751

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2015 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: